Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Завершився міжнародний семінар «Оцінювання професійної діяльності суддів», який 24 квітня проводила Вища кваліфікаційна комісія суддів України за підтримки Проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедливе правосуддя» у співпраці з Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ й проектом ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні».
25 квітня, на запрошення голови Львівського апеляційного господарського суду Бориса Плотніцького, учасники семінару - голова Національної Судової Адміністрації Литовської Республіки Реда Молєне та доцент Університету Ніколаса Ромеріса Сальвія Кавальне (Литва) з робочим візитом відвідали м. Львів.
В робочій зустрічі також взяла участь директор Львівського регіонального відділення Національної школи суддів України – Оксана Польна.
У ході зустрічі обговорювалися нагальні питання щодо проведення судової реформи в Україні. Міжнародні експерти поділились досвідом, який Литва пройшла під час європейської інтеграції й приєднання до Європейського Союзу. Литва офіційно вступила до Європейського Союзу 1 травня 2004.
Гості зауважили на тому, що нещодавно в Литві завершено перший етап реформування судової системи з метою її приведення у відповідність до європейських норм. Для моніторингу ефективності роботи правової системи Литви були залучені експерти з Європейського Союзу, які надали позитивну оцінку результатам її діяльності.
Реда Молєне повідомила про особливості функціонування Національної судової адміністрації Литви та судової системи Литви в цілому. Звичайно, з огляду на різницю в масштабах територій країн та кількість населення (3 мільйони), існують великі відмінності в роботі судових адміністрацій Литви та України, проте основні проблеми подібні.
Представники литовської делегації ознайомили українських колег з досвідом запровадження адміністративної юрисдикції шляхом виділення окремої системи спеціалізованих судів. У Литві немає господарських судів і господарського судочинства — господарські спори розглядаються загальними судами за правилами цивільного процесу. Верховний Суд Литви - найвищий судовий орган Литви, який складається із 37 суддів (усього у Литві близько 700 суддів судів усіх рівнів).
Голова Національної Судової Адміністрації Литовської Республіки Реда Молєне зауважила на тому, що наразі в Литві утворено і функціонують 49 судів. Проте назріла необхідність реорганізації (об’єднання) судів до 12. Ця кількість судів буде оптимальною по співвідношенню кількості суддів в судах до кількості населення в Литві.
Законодавство Литви не передбачає кваліфікаційного оцінювання професійної діяльності суддів, як це передбачено українським законодавством. Процедура оцінки професійної діяльності суддів в Литві детально регулюється «Описом оцінки професійної діяльності суддів» та Регламентом постійної комісії з оцінювання професійної діяльності суддів», затвердженими Радою судівництва. Завданням перш за все є визначення потреби у навчанні, тенденцій навчання; об’єктивне вирішення питань просування/підвищення суддів; сприяння підвищенню кваліфікації суддів; розвиток адміністрування судів. Проводиться періодично – кожні п’ять років, або позачергово – на прохання самого судді або у випадку повторення робочих помилок суддею, або при прийнятті рішення про підвищення на посаді.
Дисциплінарні наслідки – якщо оцінка діяльності судді в Литві виявила обставини, що є підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, це може призвести до нового розслідування щодо можливості відкриття дисциплінарного провадження щодо судді, передбаченого законодавством.
Тому метою міжнародних експертів, як зауважили гості, є насамперед допомога Вищій кваліфікаційній комісії суддів України виконати вимоги Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та не порушити стандарти суддівської незалежності, принципи прозорості та справедливості.
Дуже рідко процедура оцінювання може стати підставою для дисциплінарного провадження, тобто коли в процесі здійснення оцінювання встановлюються факти, які можуть вважатися порушенням етичних норм та/або серйозною/ умисною недбалістю/бездіяльністю. Оцінювання не повинно розглядатись як інструмент дисциплінування суддів, а, навпаки, як засіб спонукання їх до удосконалення, що матиме вплив на всю систему загалом.
Голова Львівського апеляційного господарського суду звернув увагу гостей на те, що на відміну від Литви, в Україні суди господарської юрисдикції виділені в окрему систему спеціалізованих судів, яким 21 листопада 2012 року відзначалась 90-та річниця.
Багаторічна практика діяльності господарських судів підтверджує, що форма захисту юридичними особами порушених прав і законних інтересів через господарський суд є оптимальною, пристосована для реалізації завдань з розгляду господарських спорів, тому що його організація і діяльність спеціально пристосовані законом для цього.
Нині вони являють собою спеціалізовану судову систему, яка не лише забезпечує захист економічних інтересів кожного суб’єкта господарювання та народного господарства в цілому, а й активно впливає на формування нових економічних відносин у державі, прискорює структурні та інституціональні зміни в економіці, сприяє поліпшенню інвестиційного клімату, підвищенню ефективності інвестиційних процесів.
Українські колеги зауважили на тому, що наразі в Україні актуальне питання реформування судової системи, орієнтованої на європейські стандарти.
В рамках проведення судової реформи в Україні було прийнято ряд Законів, зокрема: «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», «Про очищення влади» та «Про забезпечення права на справедливий суд».
Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд» було викладено в новій редакції Закон України «Про судоустрій і статус суддів», де Розділом V Кваліфікаційний рівень судді, передбачено проведення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України кваліфікаційного оцінювання суддів.
Голова Львівського апеляційного господарського суду Борис Плотніцький наголосив, що відповідно до європейських стандартів оцінювання діяльності суддів повинно мати на меті вдосконалення судової системи та забезпечення її якомога вищої якості; таке оцінювання слід робити в інтересах громадськості в цілому. При цьому основне правило будь-якого індивідуального оцінювання суддів повинно полягати в тому, що в процесі його проведення має зберігатися повна повага до незалежності судової системи.
Борис Плотніцький подякував міжнародним експертам за зусилля, які вони докладають для ефективного проведення судової реформи в Україні, відповідно до міжнародних стандартів.
Підводячи підсумки, голова Львівського апеляційного господарського суду Борис Плотніцький наголосив:
«Я надзвичайно задоволений атмосферою та результатом зустрічі. Сподіваюсь, що традиції високого суддівства європейської спільноти слугуватимуть й надалі основою для подальших успіхів та зміцнення співробітництва між Республікою Литва та Україною».
Після плідної дискусії для литовських гостей було проведено екскурсію містом.