Голова Львівського апеляційного господарського суду: «Економічне підґрунтя реформи» - «Закон і Бізнес» - 2014.12.13 – 2014.12.20 - № 50 (1192)
Неможливо побудувати ефективну судову систему без господарської юрисдикції
Господарські суди - це не новація часів незалежності України, а тим паче попереднього режиму. Необхідність в таких судах не відпала навіть після націоналізації економіки: впродовж десятиріччя після ліквідації у 1917 році комерційних судів вони були відроджені у формі державного арбітражу. Які ж наслідки матиме ліквідація господарської юрисдикції за сьогоднішніх умов?
Особливе значення
Побудова судової системи без врахування господарської спеціалізації є неможливою. Саме господарські суди та їх практика є індикатором процесів, які відбуваються в економіці та праві нашої держави, що забезпечує стабільність функціонування цього інституту судової влади та високий рівень довіри суспільства до нього.
Діяльність господарських судів має дуже важливе значення для економіки держави, в першу чергу для банківської системи, потужних підприємств, зокрема, оборонного комплексу, середнього та малого бізнесу.
Для з'ясування результатів роботи Львівського апеляційного господарського суду за останні місяці звернемось до конкретних цифр і статистики, які, на відміну від слів, дають можливість зробити виключно об'єктивні висновки щодо тих чи інших обставин.
Так, аналіз динаміки розгляду господарськими судами України справ у спорах з кредитно-банківських відносин протягом 2009-2011рр. показує стрімке їх зростання, починаючи з 2009р. Статистичні дані місцевих господарських судів свідчать, що кількість таких справ у 2010р. зросла порівняно з 2007р. майже у чотири рази - з 1,5тис. до 5,8тис.
Що стосується показників ЛАГС з розгляду справ даної категорії за 2013 та 9 місяців 2014р., то знову спостерігається збільшення числа справ зазначеної категорії. Це пояснюється суспільно-політичною ситуацією в країні. Так, у ЛАГС за 9 місяців 2014 року, порівняно з 9 місяцями 2013 року, кількість справ у спорах, що виникають з банківської діяльності, збільшилася на 8,7 %.
Головною причиною виникнення цієї категорії спорів є невиконання або неналежне виконання позичальниками умов договорів, а саме — недотримання строків своєчасного повернення коштів і сплати процентів за користування кредитом.
Незважаючи на постійні кризові явища в економічній системі України, які підривають фінансову стійкість більшості вітчизняних підприємств, надання кредитів залишається головним видом активних операцій комерційних та державних банків, у які вкладається переважна більшість залучених банками ресурсів. Тому ефективний судовий захист прав і охоронюваних законом інтересів учасників кредитних відносин був і залишається одним з найважливіших чинників підтримання стабільності економіки країни в цілому.
За ІІІ квартал Львівським апеляційним округом на користь державних та комерційних банків стягнуто кошти в загальній сумі майже 284 млн.грн.
Гарантія захисту
Також варто зупинитися на деяких інших справах, які розглядала установа. У серпні 2014 року Львівський апеляційний господарський суд своєю постановою повернув Державному концерну «Укроборонпром» 20 млн. грн.
Регіональні ЗМІ в вересні – листопаді 2014 року інформували громадськість про розгляд Львівським апеляційним господарським судом справи про стягнення з Генконсульства Республіки Польщі у Львові на користь ТОВ «Компанія ВЕЕМ-Будсервіс» заборгованості за виконані за договором підряду від 2007 року роботи з будівництва консульської резиденції. Своєю постановою ЛАГС залишив без змін рішення Господарського суду Львівської області від 11.07.2014 про стягнення з Генконсульства Польщі на користь українського платника податків заборгованості в сумі 4,6 млн. грн.
Львівський апеляційний господарський суд залишив стадіон «Сокіл» в оренді ТОВ «ФК Львів», відмовивши Львівській міськраді та управлінню комунальної власності ЛМР у задоволенні їх вимог щодо розірвання договору оренди з ТОВ ФК «Львів» на нерухомі будівлі стадіонуплощею 2108 кв.м. Як повідомила 5 серпня 2014 року IA ZIK, - «тренери та вихованці дитячо-юнацької спортивної школи «Львів», а також батьки дітей, які тренуються на стадіоні «Сокіл», схвально сприйняли рішення суду. Таким чином стадіон «Сокіл» продовжує належати громаді».
У липні 2014 року ЛАГС повернуто земельну ділянку площею майже 100га на Ужгородщині державному підприємству радгосп-завод «Ужгородський».
У вересні 2014 року повернуто державі із незаконного володіння приватних структур майно – будівлю санаторію у м. Моршин з ліжковим фондом 502 ліжка цілорічного використання вартістю понад 4 млн.грн.
Львівський апеляційний господарський суд постановою від 4.11.2014 підтримав рішення господарського суду Львівської області та стягнув з Українсько-німецького спільного підприємства в формі товариства з обмеженою відповідальністю “Інтернешнл Каттер Манюфекчерер ГМБХ (ІСМ)” на користь Публічного акціонерного товариства “Львівобленерго” 20 548,89грн. боргу за понаддоговірне споживання електроенергії.
Також, у листопаді Львівський апеляційний господарський суд своєю постановою задовольнив апеляційну скаргу прокуратури Львівської області щодо витребування з користування приватного підприємства земельних ділянок площею 2,3га у м. Винники Львівської області. Землю вилучили через несплату орендної плати протягом 2 років. Згідно рішення суду розірвано договір оренди з Орендарем та зобов’язано повернути землю в розпорядження територіальної громади.
Постановою від 24.11.2014 апеляційна інстанція залишила в силі рішення господарського суду Львівської області від 06.10.2014р. про стягнення з ТОВ “Яблуневий дар” м. Городок на користь Сільськогосподарського ТОВ “Поділля”, с. Строїнці Тиврівського району Вінницької області 2633479,15 грн. за невиконання у повному обсязі умов договору купівлі-продажу продукції.
Професійний підбір
Як випливає з вищесказаного, господарські суди розглядають спори, що мають переважно економічне підґрунтя, а Україна так чи інакше інтегрована у всесвітню економіку.
Більше того, сьогодні вже є очевидним, що в господарських судах дуже поглиблена спеціалізація: з інтелектуальної власності, банкрутства, корпоративних спорів і т.д. До слова, згадаємо, яка була складна ситуація із корпоративними спорами, коли їх розглядали загальні суди. Це був період резонансних справ, коли інколи «трусило» всю країну, а спори доходили і до Конституційного Суду України. Згодом цю категорію справ передали господарським судам, і пішла нормальна, прозора та зрозуміла практика без скандалів та резонансів. Таких категорій справ багато. І що з ними робити, якщо господарські суди буде ліквідовано? Звичайно, можна спробувати розкидати їх по інших юрисдикціях, але перш, ніж здійснити такий крок, необхідно прорахувати наслідки.
Варто проаналізувати сутність спеціалізації, що встановлена Конституцією України та Законом України «Про судоустрій і статус суддів». Спеціалізація щодо судових органів передбачає, що:
- справа вирішується професіоналом;
- при здійсненні внутрішньої спеціалізації забезпечується оптимальний розгляд різних справ у межах процесу;
- існування певної групи відносин, специфіка яких вимагає розробки самостійної процесуальної форми;
- мають бути встановлені норми права, що регламентують відповідний вид процесуальних правовідносин і відображають їх специфіку.
Багаторічна практика діяльності господарських судів, підтверджує, що форма захисту юридичними особами порушених прав і законних інтересів через господарський суд є оптимальною, ніж судова, пристосована для реалізації завдань з розгляду господарських спорів, тому що його організація і діяльність спеціально пристосовані законом для цього. Тому не випадково, а цілком обґрунтовано і завчасно з юрисдикції загальних судів були вилучені усі господарські спори і передані на розгляд господарського суду.
Тобто законність і обґрунтованість рішень забезпечує не будь-яка форма, а лише та, що відповідає специфіці відповідних правовідносин. Не варто також забувати, що в нашій країні склалась розвинута наукова і практична школа, вироблені оптимальні форми і прийоми господарського судочинства, розроблені науково обґрунтовані принципи організації і діяльності господарського суду саме з вирішення господарських спорів.
Тому, на мою думку, практичної необхідності ліквідувати господарські суди немає, адже зараз вони працюють як цілісна, внутрішньо несуперечлива система, яка в переважній більшості випадків здійснює ефективний захист порушених прав та інтересів учасників господарських відносин. Якщо йдеться про довіру до судової влади, то її відновлення аж ніяк не вирішується ліквідацією системи господарських судів.
Боротьба за довіру
Слід звернути увагу на те, що з 1 по 5 вересня 2014 року в господарських судах, в рамках Всеукраїнської акції «Зміцнимо довіру громадян до суду» проводилось анонімне опитування громадян-відвідувачів суду, за ініціативою Ради суддів України спільно з Центром суддівських студій за підтримки Проекту Ради Європи «Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні». За оприлюдненими 5 листопада Центром суддівських студій результатами, на запитання «Чи можете Ви сказати, що у Вашій справі суд прийняв (прийме) справедливе рішення?» 60,6% громадян-відвідувачів, зокрема апеляційних господарських судів, відповіли «так» та «швидше так», та 65% респондентів довіряють апеляційним господарським судам.
На пропозицію «Оцініть, будь ласка, ефективність виконання суддями своїх функціональних обов'язків (дотримання процедур відкриття провадження у справі, забезпечення доказів, забезпечення позову)» 75,9% громадян-відвідувачів апеляційних господарських судів відповіли «так» та «швидше так».
Це свідчить про те, що в переважній більшості, громадяни довіряють господарським судам, незважаючи на специфіку, оскільки суд, - це завжди спір, де кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень, іщо найменше, одна із сторін залишається незадоволена рішенням суду.
Проведення судової реформи в Україні необхідне, але вона має орієнтуватися на європейські стандарти, та враховувати пропозиції суддівського корпусу, науковців, експертів, громадськості. Водночас потрібно зберегти позитивні здобутки попередніх етапів судової реформи, не допустити дестабілізації судової системи та зміни усталеної судової практики. Реформування судової системи України має орієнтуватися на перспективу.