flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Круглий стіл на тему: «Наскільки судова влада відкрита для «п’ятої влади» в Україні?»

02 липня 2015, 10:00

 

 
1 липня 2015 року голова Львівського апеляційного господарського суду Борис Плотніцький та начальник відділу забезпечення роботи голови та заступників голови суду Валерія Максіна взяли участь у круглому столі на тему: «Наскільки судова влада відкрита для «п’ятої влади» в Україні?».
 
Організатором заходу виступила Всеукраїнська громадська організація «Асоціація правників України» Відділення у Львівській області на чолі з Антоном Подільчаком та Громадська організація «Гармонія та порядок» в особі координатора Дмитра Гудими.
 
Основними темами для обговорення були:
  • практичне втілення демократичних стандартів взаємодії судів та журналістів в Україні;
  • здійснення професійних обов’язків журналістів на судових засіданнях;
  • доступ журналістів до матеріалів судових справ і судових рішень;
  • інтерв’ювання судді;
  • межі висвітлення судових процесів журналістами;
  • етика спілкування журналістів і суддів.
Участь у заході взяли: керівник Проекту Європейського Союзу Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні» Віргіліус Валанчус; в.о. керівника прес-центру судової влади України (м. Київ) – Какауліна Ольга Вікторівна; голова Львівського апеляційного адміністративного суду – Богаченко Сергій Іванович; голова Личаківського районного суду м. Львова – Гирич Сергій Васильович; голова Львівського окружного адміністративного суду – Тертичний Віталій Григорович; член Ради суддів України, суддя Львівського окружного адміністративного суду – Сасевич Олександр Михайлович; суддя Господарського суду Львівської області – Рим Тарас Ярославович; член Ради суддів України, суддя Галицького районного суду м. Львова – Юрків Олег Романович.
 
Відкриваючи захід, голова львівського відділення АПУ Антон Подільчак відзначив, що реформа судової системи у всіх на вустах. І від неї очікують вирішення проблем корупції, довіри до суду та забезпечення справедливого судочинства. Ефективна взаємодія медіа з судом та правничою спільнотою – це перший і найважливіший крок такого реформування. Станом на сьогодні діалог між судовою владою та українським суспільством можуть каталізувати тільки ЗМІ.
 
Керівник Проекту Європейського Союзу Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні Віргіліус Валанчус наголосив на тому, що в Литві робота з взаємодії судів та журналістів розпочиналась ще в 90-х роках, і пройшла дуже тернистий шлях. В Європі існує 3 моделі взаємодії між судами і ЗМІ: 1. Швеція – кожен суддя має право коментувати свої рішення; 2. Голландія – судді – спікери, які висвітлюють офіційну позицію суду; 3. Наявність прес-служби в кожному суді. Україна спираючись на європейський досвід плідно працює в напрямку відновлення довіри населення до суду, оптимізації діяльності судової системи, підвищенню авторитету судової влади в суспільстві, налагодженню взаєморозуміння та взаємодії між суспільством і судом, з метою більш ефективного проведення судової політики в цілому.
 
Як зауважив голова Львівського апеляційного господарського суду Борис Плотніцький, «суди стають більш відкритими для суспільства, постійно проводять роботу з об’єктивного висвітлення в засобах масової інформації своєї діяльності. Крім наповнення офіційного сайту суду, як засіб для комунікації з громадянами, Львівський апеляційний господарський суд використовує всесвітню соціальну мережу Facebook. Згідно рейтингу газети «Закон і Бізнес» Львівський апеляційний господарський суд ввійшов в десятку найбільш активних апеляційних судів України у соціальній мережі Facebook. Мати свою сторінку в соціальній мережі Facebook – вимога часу. Комунікаційна діяльність суду в соціальній мережі спрямована на те, щоб показати суспільству, що судова влада готова до спілкування, відкрита (наскільки це дозволяє закон) вести діалог з громадянами. Суди мають розповідати про свою діяльність і, таким чином, здобувати громадську підтримку, повернути довіру суспільства до судів та змінити враження, ставлення та уявлення про суди. Основне правило судів і журналістів - розміщувати інформацію, яка не шкодить авторитету законника та репутації судової влади в цілому, корисна суспільству і інтересам кожного громадянина».
 
Захід інтеграції суду в медіа простір у Львові відбувається вже втретє, Львів стає добрим прикладом для інших регіонів по швидкості та якості втілення в життя Стратегії розвитку судової системи в Україні на 2015 – 2020 роки, розробленої за підтримки Проекту Європейського Союзу Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні» та затвердженої рішенням Ради суддів України.
 
Учасники круглого столу зійшлися в єдиному висновку, що інтереси судової влади, засобів масової інформації та інших інститутів громадського суспільства в інформаційній сфері не суперечать один одному та повинні засновуватися на принципі збалансованості. 
 
Для досягнення цього балансу було затверджено Меморандум про співпрацю та взаєморозуміння між суддями та журналістами, текст якого додається.
 
 
МЕМОРАНДУМ
про співпрацю та взаєморозуміння між суддями і журналістами
(м. Львів, 1 липня 2015 р.)
 
Журналісти та судді – учасники круглого столу «Наскільки судова влада відкрита для “п’ятої влади” в Україні?», 
  • обговоривши проблеми практичного втілення деяких демократичних стандартів взаємодії судів та журналістів в Україні, особливості здійснення професійних обов’язків журналістів на судових засіданнях, доступу журналістів до матеріалів судових справ і судових рішень, специфіку інтерв’ювання судді, межі висвітлення судових процесів журналістами, а також проблеми етики спілкування журналістів і суддів,
  • усвідомлюючи необхідність об’єднання зусиль суддівського та журналістського середовищ для забезпечення своєчасного, повного й об’єктивного інформування громадськості про діяльність судової влади й особливості застосування нею норм міжнародного та вітчизняного права,
  • прагнучи до встановлення паритетних відносин, заснованих на чинному законодавстві України,
  • бажаючи виробити ефективний механізм координації дій журналістів і суддів стосовно інформування суспільства про роботу національних судів,
  • відчуваючи потребу у підвищенні авторитету судової влади, зокрема, через інформування громадськості про діяльність суддів й ухвалені ними рішення, що можуть становити громадський інтерес,
  • сприяючи впровадженню ініціатив громадського суспільства, спрямованих на налагодження конструктивного діалогу між суддями та журналістами,
  • бажаючи активізувати діяльність журналістів і суддів з реалізації норм і принципів міжнародного та національного права стосовно забезпечення свободи ЗМІ, зокрема Мадридських принципів взаємодії засобів масової інформації та суддівської незалежності (ООН, ЕКОСОР, 1994 р.), Висновку № 7 (2005) Консультативної ради європейських суддів до відома Комітету Міністрів Ради Європи «Про суд і суспільство» (КРЄС, 2005),
  • визнаючи, що свобода вираження поглядів згідно із загальновизнаними міжнародними стандартами прав людини, зокрема Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод (Рада Європи, 1950 р.) може підлягати обмеженням, у тому числі для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду,
домовилися про таке:
  1. Метою цього Меморандуму є взаємодія та координація діяльності журналістів і суддів при здійсненні ними професійної діяльності для задоволення громадського інтересу у суспільно важливій інформації через налагодження конструктивного діалогу.
  2. Меморандум є документом, на підставі якого судді та журналісти, які працюють у Львові, докладатимуть зусиль для здійснення координації їх дій, спрямованих на досягнення мети, встановленої цим Меморандумом.
  3. Основними формами реалізації положень цього Меморандуму є спільні заходи суддів і журналістів, надання у межах чинного законодавства відповідей на інформаційні запити, оприлюднення прес-релізів стосовно результатів розгляду судових справ, а також інтерв’ювання суддів.
  4. Забезпеченню ефективної співпраці журналістів і суддів сприятимуть створені при судах прес-служби, через які журналісти отримуватимуть згідно з чинним законодавством запитувану інформацію, прес-релізи щодо результатів розгляду судових справ, а також матимуть змогу домовитися щодо інтерв’ювання судді з певної проблематики.
  5. Судді виявлятимуть відкритість, повагу та комунікабельність у спілкуванні з представниками преси, дотримуючи вимог, встановлених чинним законодавством України й правилами суддівської етики.
  6. Журналісти виявлятимуть тактовність, неупередженість, об’єктивність у спілкуванні з суддями, дотримуючи вимог, встановлених чинним законодавством України та правилами журналістської етики.
  7. Проблеми, що виникатимуть у ході здійснення журналістської діяльності у спілкуванні з суддями будуть вирішуватися шляхом переговорів з керівництвом відповідного суду, Радою суддів України або шляхом проведення консультативних зустрічей журналістів і суддів.
  8. Проблеми, що виникатимуть у ході здійснення професійної діяльності суддів у спілкуванні з журналістами будуть вирішуватися шляхом переговорів з керівництвом відповідного засобу масової інформації або шляхом проведення консультативних зустрічей суддів і журналістів.
  9. Суди та ЗМІ намагатимуться виділяти достатні людські та фінансові ресурси у межах їх можливостей, а також залучати ресурси з інших не заборонених законодавством джерел для реалізації положень цього Меморандуму.
  10. Сторони зобов’язуються проводити час від часу публічні заходи для доведення до відома громадськості основних проблем, що мають місце у діяльності судів, а також судової практики з питань, що становлять суспільний інтерес.
 
Меморандум набуває чинності з моменту його проголошення.